Begrippenlijst 

Ondersteuningsplan                          =          voormalig begeleidingsplan
Ondersteuningsplansystematiek       =          nieuwe manier van begeleiden en verslaglegging
ECD                                                   =          Elektronisch Cliënten Dossier
MoreCare4                                         =          naam van ons ECD-softwarepakket
NederCare                                         =          leverancier van het softwarepakket
Doelen                                               =          voorheen 'hulpvragen' of ontwikkelingsgerichte doelen
Begeleidingsafspraken                      =          voorheen 'permanente begeleiding'

 

Veelgestelde ECD vragen  

Inloggen lukt niet. Wat moet ik doen?
Medewerkers die niet kunnen inloggen, krijgen een Oops! melding dat de naam en de gebruikersnaam niet juist zijn. De oplossing is om binnen citrix een nieuw wachtwoord aan te maken en dan pas weer in te loggen in MoreCare4. Een veilig wachtwoord, maak je met minimaal 8 karakters, minimaal 1 hoofdletter, minimaal 1 cijfer en minimaal 1 leesteken. Je wachtwoord wijzigen kan op de gebruikelijke manier: PSW Netwerk/menu/wachtwoord wijzigen. Dat betekent niet 'wachtwoord wijzigen' binnen mijnpsw.nl gebruiken!
Als je niet kunt inloggen in citrix omdat je wachtwoord verlopen is dan bel je de helpdesk en vraag je om een wachtwoord reset.

Wie werkt hiermee? Is dit ook op mij van toepassing?
Alle medewerkers dienen de basisgedachte achter de ondersteuningsplansystematiek te kennen. Dit is dé manier waarop PSW met cliënten werkt! Daarnaast moeten alle medewerkers die contact hebben met cliënten in het ECD kunnen lezen en rapporteren. Afhankelijk van de functie zullen vaardigheden hierin worden uitgebreid.

Er staat wel veel in de toolbox. Moet ik dat allemaal lezen en bekijken?
De toolbox is een verzameling van beschikbare informatie. Niet alles is in jouw situatie even relevant. Dat kun je zelf bepalen. Om goed geïnformeerd te zijn, kun je beginnen met:
-    de algemene informatie op de diverse pagina's
-    de film met basisuitleg over de nieuwe ondersteuningsplansystematiek
-    de introductiefilm over het nieuwe ECD
-    de checklist voor de scholing die je in jouw functie nodig hebt.
Kijk ook regelmatig op www.pswtoolbox.nl om te kijken wat er nieuw geplaatst is.

Ik heb een vraag. Waar kan ik terecht?
Stel je vraag allereerst aan de LAO (Lokale Applicatie Ondersteuner) op jouw voorziening. Als die het antwoord niet weet kan hij/zij je wel doorverwijzen naar de juiste plek. Voor inhoudelijke en procesmatige vragen kun je mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het woonadres van de cliënt is niet correct. Hoe kan ik dit aanpassen?
Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ik zie een cliënt niet. Hoe kan ik dit aanpassen?
Is het een nieuwe cliënt?
Ja: stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Nee: stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ik zie bij 'Rapportages' niet de rapportage die ik zoek. Hoe kan dit?
Zet aan de rechterkant het vinkje 'Gelezen items ook tonen' aan

Ik kan mijn geplande afspraak van de volgende week niet registreren. Hoe kan dit?
Het is niet mogelijk om afspraken in de toekomst te registreren. Uitzondering hierop zijn afspraken die diezelfde dag gepland staan.

Bij het registreren van mijn geplande afspraak zie ik niet de regel 'notitie ook opslaan als rapportage bij cliënt. Hoe kan dit?
Klik buiten het notitieveld en plaats een vinkje bij 'notitie ook opslaan als rapportage bij cliënt' als je deze notitie in het dossier van de cliënt wilt opslaan.

Het rooster van de cliënt klopt niet. Hoe kan ik dit aanpassen?
Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wanneer ik na registratie van aanwezigheid op bevestigen klik worden alle bolletjes van dat dagdeel (ochtend of middag) donker. Ook al zijn de dagdelen nog niet geweest. Hoe kan dit?
Bij bevestigen wordt inderdaad dat dagdeel voor de hele week in één keer bevestigd. Advies:
Registreer ieder dagdeel de aanwezigheid en bevestig aan het einde van de week per dagdeel (ochtend en middag).
Zie ook het filmpje 'ECD: registratie aanwezigheid'.

Waar gaan de (externe) therapeuten uren registreren?
In systeem of nog altijd via de 'oude' route?
Zij gaan nog geen uren registreren in het nieuwe ECD. Vooralsnog houden we dit nog op de oude manier (via decos en Clientenadministratie).

Wie kan de basisopstelling van dagdelen aanpassen?
Voor aanpassen van het dagbestedings / dagdelen rooster -> mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hoe kan teamleider of pb`er flexkracht etc..., presentielijst registreren en inzien/nakijken? Anders kan er niet altijd aan het einde van de dag worden geregistreerd!!
Inzien / muteren / accorderen van dagdelen registratie door teamleider: hier is nog geen beslissing over genomen. Dit wordt opgepakt in het zgn. Kern project team.

Hoe kan ik het plan printen?
Ga naar documenten, dan naar het onderdeel dat je wil uitprinten, dan naar openen en dan kun je het uitprinten.

De doelen verschijnen niet in het OP?
Doelen kunnen alleen worden overgezet als deze zijn bewerkt. Dus na het overzetten van de doelen van de basisvragenlijst naar de doelentegel, moet op zijn minst de startdatum van het doel juist worden ingevuld. 

Bij vragen over het ECD kun je terecht bij de LAO op jouw voorziening.
Problemen met inloggen? Bel of mail de helpdesk: 088 - 428 48 16 - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.